La Sava J4 verda del Mercat

Per Jordi Brunet.

Durant molts anys va formar part del paisatge de vehícles comercials del Mercat del Centre de Vilanova una furgoneta Sava J4 BMC de color verd que feia servir el seu propietari, Francisco Carbonell Massana, per transportar les seves verdures al mercat. sava-verda-2-okAmb el pas dels anys la SAVA J4 va desaparèixer del paisatge del mercat i va anar a parar al Desballastador Rober situat als afores de Vilanova, allà es va vendre a una persona de Barcelona de la qual se li va perdre la pista.

sava-verda-1-ok

Però a vegades el destí ens ofereix misterioses casualitats que porten a resoldre enigmes, com era el d´on parava la SAVA J4 verda del mercat. En el passat Autoretro de Barcelona en Estanis Vallverdú i jo vam anar a contemplar els clàssics de la mostra, i quan sortiem veiem aparcada al mig del Passeig Maria Cristina una SAVA J4 de color groc totalment restaurada que em va resultar familiar per la matrícula, que començava per B-49. Faig amb el mòbil una recerca d’imatges  per internet i trobo una foto de la SAVA J4 d’en Francisco Carbonell Massana i la matrícula coincidia totalment!!!! Haviem trobat la SAVA J4  verda del mercat però pintada de groc!!!!

sava-groga-2

A la porta de la SAVA J4 hi ha escrit el nom i telèfon de l’actual propietari, en Pere Mínguez i ens posem en contacte amb ell per explicar-li la història. En Pere regenta una botiga de mobles al barri de Sants de Barcelona i ens comenta molt amablement, que va comprar la SAVA J4 per que un oncle seu també va tenir-ne una d’igual, de portes correderes i amb una curiosa matrícula que l’oncle mai recordava, “La matrícula era B 554535, i era fàcil de recordar”, diu en Pere, “desprès del 55 en restes 10 dues vegades i així recordava la matrícula”. Una altra curiositat de la SAVA J4 verda que ens desvela en Pere és que el seu color original no era el verd, sino el blanc, “Durant la restauració  va aparèixer el color original de la furgoneta, el blanc, segurament es va pintar posteriorment de verd perque era un color de moda entre les SAVA” afirma en Pere Mínguez.

sava-groga-1

La Sava J4 d´en Pere va restaurar-se de planxa, pintura i tapisseria, però no pas de motor, que es manté tal com se’l va trobar al comprar-la a en Rober. El  motor és un dièsel de 1.5 litres i 4 cilindres d´origen BMC, que dona 40 cv de potència.sava-bmc-diesel

L´origen de la furgoneta SAVA J4 és britànic, a on es va fabricar sota 2 denominacions: Morris 10/12 cwt i Austin J4:

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

A Espanya la SAVA J4 va fabricar-se a Valladolid per la Sociedad Anónima de Vehículos Automóviles (SAVA)  entre els anys 1965 i fins al 1988 ja amb el nom de Pegaso J4 i motor dièsel de 1.8 litres. El preu als anys 60 era a partir de 180.000 pessetes i com a curiositat en la primera sèrie de la J4 les marxes s’insertaven com en una caixa de canvis britànica, amb la primera a on normalment trobariem la tercera velocitat.

14368807_10154687696550209_4133314135574095328_n

La Sava J4 totalment restaurada va tornar a Vilanova durant la 6a Trobada dels Amics dels Clàssics, en Pere Mínguez la va aparcar a prop del lloc a on tants anys va estar aparcada. També es va retrobar amb la Sava J4 en Josep Maria Massana, cosí del propietari vilanoví Francisco Carbonell Massana.

WhatsApp Image 2017-12-02 at 00.58.57

sava-verda-3

Gràcies a Pere Mínguez, Roberto Aller, Josep Aguilar i Albert Maspons.

Més informació sobre les SAVA J4 fabricades a Valladolid

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: